Skip to content

Gerakan Islam & Politik Perubahan – Siddiq Fadzil (Bacaan ‘Mandatori’ buat Islamist Kontemporari!)

September 10, 2015
Gerakan Islam dan politik perubahan – Siddiq Fadzil

Published: 10 September 2015 12:11 PM (TMI)

Islam tidak bangkit hanya dengan ledakan semangat, emosi dan sentimen, tetapi dengan kekuatan ilmu yang menyedarkan dan menginsafkan.

Demikianlah hakikat gerakan Iqra’ yang mengawal kebangkitan Islam, revolusi intelektual berintikan kesedaran tauhid yang menghasilkan keberanian bersikap — menolak kebatilan dan kezaliman, dan berhujung dengan kepatuhan mutlak kepada Allah, Tuhan Yang Maha Esa (kalla la tuti‘hu wa ‘sjud wa ‘qtarib).

Dalam kaitan inilah perlunya kita melihat semula tarbiyah harakiyah sebagai proses merubah diri (al-taghyir al-nafsiy) yang tidak terhenti sebatas otak, tetapi harus meliputi watak dan akhlak.

Gerakan Islam akan kehilangan wibawa, kredibiliti dan keberkatan apabila para kader aktivisnya gagal menepati ciri-ciri ilmuan berakhlak mulia.

Justeru, gerakan Islam tidak boleh gagal mendidik para kadernya dengan mujahadah melawan sifat egois, angkuh, tamak, dan tidak berdisiplin.

Al-taghyir al-nafsiy, perubahan pedalaman diri (jiwa dan minda, otak dan watak) adalah pra-syarat kebangkitan dan perubahan yang tidak dapat dikompromi.

Untuk menjawab cabaran zaman yang sentiasa berkembang dan berubah, gerakan Islam memerlukan tahap kompetensi keilmuan yang tinggi, di samping daya fikir yang memungkinkannya melakukan ijtihad kolektif (al-ijtihad aljama‘iy) menangani pelbagai isu kontemporari.

Keterikatan dengan sumber-sumber rujukan klasik, tanpa keupayaan memahami perubahan realiti zaman dan lingkungan, akan menjadikan gerakan Islam tidak relevan.

Untuk melaksanakan misi perubahan ke arah kehidupan yang lebih baik, gerakan Islam perlu menguasai fiqh al-taghyir (fiqh perubahan) agar matlamat dapat dicapai tanpa harus menciptakan masalah-masalah yang tidak teratasi.

Memang kita harus mengakar pada turath khazanah keilmuan silam, tetapi ia harus dipadukan dengan ilmu kontemporari, di samping pemikiran dan perancangan strategik.

Dengan demikian gerakan Islam akan dapat melaksanakan misi Islamisasinya dengan bijaksana, berhikmah dan penuh kearifan, serta berdasarkan urutan keutamaan (fiqh al-awlawiyyat) yang tepat.

Politik perubahan dalam pengertian siyasat al-taghyir harus didasarkan pada fiqh al-waqi‘ atau kefahaman yang tepat dan mendalam tentang realiti yang ditangani.

Misi merubah realiti masa kini tidak akan terlaksana dengan hanya membolak-balik kitab-kitab fiqh tradisional al-Mawardiy, Abu Ya‘la atau Ibn Taymiyyah.

Memang karya-karya klasik mengandungi prinsip dan nilai yang universal dan merentas zaman, tetapi penerapannya tidak terlepas dari konteks realiti era pengkaryaannya. Justeru, yang ditangani adalah realiti atau waqi‘ zaman dan lingkungan para fuqaha’ silam, yang jelas berbeza daripada realiti masa kini.

Untuk memahami realiti masa kini kita memerlukan ilmu kontemporasi seperti falsafah, sejarah, kebudayaan, sosiologi, sains politik, ekonomi dan lain-lain yang terliput dalam pelbagai disiplin sains sosial dan humaniora.

Tradisi keilmuan yang tidak berorientasi waqi‘ masa kini tidak mungkin dapat memberikan jawapan dan penyelesaian dengan tepat dan tuntas. Bagaimana mungkin menyikapi pemerintah dan politik masa kini berdasarkan fiqh zaman sebelum mengenal demokrasi.

Kebebasan bersuara, hak membangkang, berhimpun dan berdemonstrasi adalah bahagian daripada proses demokrasi yang pada asasnya tidak bertentangan dengan Islam.

Kebelakangan ini kita sering terganggu dengan suara-suara yang mengharamkan hak-hak demokratik tersebut, fatwa-fatwa yang didasarkan pada pendapat ulama silam yang dipetik secara selektif untuk disesuaikan dengan kecenderungan politik dan afiliasi kepartian “ulama/mufti” yang berkenaan.

Fatwa adalah ilmu dan sekali gus amanah, bukan nafsu mengampu majikan. Warisan fiqh politik Islami harus difahami secara utuh dan menyeluruh, tidak hanya dimensi sam‘an wa ta‘atan (dengar dan patuhnya) sahaja, tetapi juga dimensi oppositional revolusionernya (al-janib al-thawriy al-inqilabiy li al-fiqh al-Islamiy).

Bagi gerakan Islam, membangkang tidak bererti menanggang, dan mendebat tidak bererti menjebat; kita bukan keturunan Si Tanggang, dan bukan juga waris Hang Jebat.

Segala yang kita lakukan (membangkang dan mendebat) adalah pelaksanaan tanggungjawab dakwah: amar makruf nahi mungkar yang merupakan salah satu teras ajaran Islam.

Sebagaimana yang ditegaskan al-Imam al-Ghazaliy bahawa al-amr bi al-ma‘ruf wa al-nahy ‘an al-munkar adalah al-qutb al-a‘zam fi al-din atau paksi utama agama, yang kerananya diutus para rasul dari zaman ke zaman.

Menyatakan pendapat — menyokong atau membangkang — adalah bahagian daripada amalan musyawarah (shura) yang wajib dilaksanakan pemerintah dan rakyat.

Memang dalam istilah shura terkandung makna saran dan teguran, sokongan dan bangkangan.

Berasaskan hakikat itulah Dr Muhammad Muhammad al-Qadiy dalam bukunya al-Siyasat al-Shar‘iyyah Masdaran li al-Taqnin bayna alNazariyyat wa al-Tatbiq mengatakan bahawa musyawarah dan pembangkangan adalah dua sisi mata wang yang sama (inna al-shura wa al-mu‘aradata wajhani li ‘umlatin wahidah…). (Al-Qadiy,M.M., 1989:653).

Demikianlah hak-hak demokratik seharusnya dipersepsikan dari perspektif fiqh kontemporari. – 10 September, 2015.

* Penulis ialah presiden Wadah Pencerdasan Umat Malaysia (WADAH).

* Ini ialah pendapat peribadi penulis dan tidak semestinya mewakili pandangan The Malaysian Insider.
– See more at: http://www.themalaysianinsider.com/rencana/article/gerakan-islam-dan-politik-perubahan-siddiq-fadzil#sthash.OCPOLkgZ.dpuf

Advertisements
4 Comments leave one →
  1. najib manaukau permalink
    September 11, 2015 10:49 am

    I said this several times before,the sole reason why the crafty half breed only attended the Bersih 4 rally just so he is linked to the mass behind the rally. His support has now diminished to almost zero, he has admitted this when he said in recent times that a lot of his past supporters have abandoned him or jumped ship.
    To be seen that he still has a fair bit of supports, regardless of who they are, he went not once but twice to the Bersih rally. Also for this Jamal guy who said if he is Malay enough he should be going to the red shirt rally. But he is only a half breed, to begin with, therefore even if he did he can’t represent the Malay. He is a half breed, the mating of a horse and a donkey, the outcome cannot be a donkey or a horse a hinny is what it is.
    Only those who live in a delusional world would think it is possible. It is about time to wake up that regardless of what you like to believe he is not a Malay. He is, at best a mamak and a crafty half breed and not a Malay even by a long long shot. Now that he must realises he can only turn to the non Malays to get his support. Even though the non Malays will not make him the billions but he should have more than enough to have this worry him. Besides his grand children have more Chinese blood in them than the Malay and Indian blood. Most of all he must now be associated with the Chinese more, that way he can at least have a place to go to seek refuge soon.

  2. najib manaukau permalink
    September 12, 2015 2:03 am

    Now there is only thing that this turncoat Najib hasn’t done is to swear in the mosque that the 1US$700- million he received in his personal accounts is a political donation from Bill Gates !

  3. najib manaukau permalink
    September 14, 2015 4:48 am

    Najib is right behind the Sept 16 rally so that a chaotic situation in the country is created that would then give him a reason to declare an emergency in the country. Thus a good reason for him to call in the armed forces and as such for him to remain as PM !

  4. najib manaukau permalink
    September 16, 2015 5:08 am

    Ku Li must be right on the spot, saying that how can the Malays be under threat when almost or more than 96% of the armed forces and the police are Malays. The truth is the man behind the rally has to be Najib himself. Even a retard would know that he is hoping to create enough of mayhem for him to declare an emergency in this country. Hence the need for him to call in the armed forces so that the turncoat can remain in Putrajaya !

    He even has the audacity to say that this is free country, does he know or understand the true meaning of a free country ? And everyone has the right to demonstrate peacefully including Umno and if that is so why was one of the organisers said the rally is to teach the Chinese a lesson ? If that is the case why was the police trying to impede Bersih from taking place ? Najib, you have very obviously done everything possible, I repeat everything possible,just to remain in power but your exit from Putrajaya is imminent.

    Also since when have the Malay being able enough to teach the Chinese a lesson and on what ? Not to mention this utterance alone is more than seditious for the police to have him indicted in court. But what has the police done thus far ?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: