Skip to content

Manifesto: Yet again, PR invites Najib to debate

February 28, 2013
Harakahdaily, 28 February 2013

Feb 28: Pakatan Rakyat has again invited prime minister Najib Razak to debate with Anwar Ibrahim on policy issues so that the public can evaluate both PR and BN ahead of the elections.
L-R: Anwar and Najib

 

PAS Research head Dr Dzulkefly Ahmad, who sits on PR’s Manifesto Committee, said such a debate was more constructive instead of condemning each other’s plans for the country if voted in.
Dzulkefly said once BN unveils its manifesto, members of the committee are also prepared to debate with other BN leaders.
On Monday, PR unveiled its manifesto themed “People’s Pact, People’s Hope”, outlining its major policies which are based on four pillars, namely fraternity of the people, people’s economy, people’s well-being and people’s government.
Among others, the coalition says it hopes to achieve a minimum monthly household income of RM4000 per family, cheaper car prices, redistribution of oil royalties to benefit oil producing states and free education.
The manifesto has been dismissed by BN leaders as unrealistic and a recipe for national bankruptcy. However, PR defended the policies, saying much of the money could be saved by arresting leakages and corruption..

Advertisements
3 Comments leave one →
  1. KY Ong permalink
    February 28, 2013 11:20 am

    ALAMAK!!! Debat lagi. Tak habis-habis nak debat & tak jelak lu orang nak buat demostrasi. Tak bosan ke??? Takde kerja lain ke??? PRU 13 dah lah nak tiba lah.

    Sudah ada beberapa sesi debat diadakan & tidak ada satu debat pun yang boleh menunjukkan masalah boleh diselesaikan melalui debat. Pada pendek kata, debat hanya merupakan satu persembahan wayang untuk menyaksikan siapa lebih pandai bercakap. Siapa pandai ‘kelentong’ cerita dongeng, siapa yang lebih baik. “Adoi!!!”…kita ni nak pilih wakil rakyat ke? ataupun mat kelentong untuk memimpim negaraku yang tercinta ini???

    Manifesto PAKATAN RAKYAT pula sudah menunjukkan kelemahan yang amat besar tetapi PAKATAN RAKYAT cepat keluar cakap ada ‘human error’ & ‘typo error’ pulak. Dulu DAP punya election pun cakap sama…”HUMAN ERROR”. Wooi!!! lu orang takde alasan yang lebih modern ke??? Lebih baik cakap semasa menulis Manifesto itu, pen kepunyaan penulis kehabisan dakwat. Pasal ini, kelemahan-kelemahan yang kini dikutuk oleh orang ramai tertinggal ditulis. Bukankah alasan ini lebih canggih bahkan baru???

    Jikalau lah debat betul-betul diadakan, prestasi kelentong BARISAN NASIONAL pasti akan lebih menakjubkan kerana Manifesto PAKATAN RAKYAT betul-betul ada kelemahan. Sampai orang buta pun boleh baca kelemahan-kelemahan tersebut. Manifesto PAKATAN RAKYAT bagai ditulis oleh seorang yang bodoh tak berpelajaran & ditulis semata-mata untuk menunjukkan kerja telah habis disuruh buat. Mana ada bakal kerajaan boleh melupakan isu minyak di negeri Pahang, Kelantan & Trengganu??? Mana ada bakal kerajaan boleh melupakan hak-hak kaum India di Malaysia??? Mana ada bakal kerajaan boleh cakap boleh kasi $$$ kepada orang ini & itu, boleh potong cukai disini & disitu sewenang-wenangnya??? Dulu NAJIB mengemukakkan BUDGET NASIONAL pun saya terperanjat mengutuk BARISAN NASIONAL dari mana wang semua ini boleh mari. Sekarang saya lebih terperanjat dengan Manifesto PAKATAN RAKYAT kerana janji-janji didalam manifesto mereka melibatkan wang yang lebih berganda daripada apa yang dikemukakan oleh NAJIB semasa bentangan budget nasional. Tak masuk akal lah!!!

    Oooiiii!!!! Tolong lah. Harap hentikan perjemputan untuk berdebat, ok??? Kalau tak tengok wayang, lebih baik pergi cinema. Kalau nak dengar cerita, lebih baik baca buku. Buat apa nak tengok & dengar cerita dongeng ahli-ahli politik??? Bukan cakap muka dia orang banyak handsome, kan??? Kalau nak tengok muka handsome pun, lebih baik kita pergi tengok muka Mr. OS.

    Debat!!! Debat!!! Debat!!! Debat lu punya bulu lah!!!

  2. Sabah Arise! permalink
    February 28, 2013 2:56 pm

    KY ONG, lu tulis macam bukan olang cina tapi olang melayu, ini pertama kali dalam sejarah malaysiakini kita baca banyak bagus punya bahasa daripada seorang bukan melayu, lagi macam banyak marah. So how much did they pay you as amno cybertrooper, wahai ah ong or whatever your real name is.Almost every civilised nations accept debates .Don’t you know that our schools also have debates teams against other rival schools?Be a man, take up the challenge to debat on issues affecting the people and stop behaving like a spoilt brat by giving childish excuses !

    • KY Ong permalink
      March 1, 2013 7:26 am

      Wahai saudara SABAH ARISE.

      Lu dari Sabah kah??? Lu sudah kena tembak dari orang Sulu sampai boleh duga saya Cina lah, Melayu lah, India lah, Bengali lah, Mat Salleh lah & sebagainya, hor??? Lu suka main tembak kah???

      OK lah…saya bukan hebat saja dalam B.M. bahkan pula English. Apakah hairannya jikalau Cina pandai cakap & tulis B.M.??? Bukan kah kita semua 1Malaysia??? Orang macam lu yang senang dipengaruhi PAKATAN RAKYAT sukalah main isu kaum sampai saya pandai tulis B.M. pun lu tak rasa syiok. Sepatutnya kalau seorang Cina pandai tulis B.M., kamulah mesti rasa bangga (bukan dengki ataupun rasa ragu-ragu). Apa punya orang lu??? Lu ingat lu BINATANG ka???

      OK..OK…OK…back to the topic. “YES!!!” I do agree debate sessions sometimes can be useful but it depends on how one engages in it. “YES!!!” many civilized nations accept debates becos they are able to implement & engage these debate sessions in useful & constructive ways. However in Malaysia, it’s a SAD case becos many “not-so-smart” people here engages it in the wrong way & thus making the entire debate sessions look more like a scene from some “Wayang Kulit”. Till date, we already had so many debate sessions between BN & PR but none of it had ever brought any constructive benefits. All they had been doing is bringing the issues out of the topics & allowing their topics be hijacked by their political ceramahs. When they are supposed to debate issue “A”, they can bring their entire topic to issue “Z”. Alamak!!! Dengar cerita dongeng, meh??? In Malaysia, only people with “no life” will agree with political debates because these “no life” dudes have got nothing better to do & by hoping there would be political debates shown in TV would help them kill their free time. Sekarang lu paham ka??? “Chon Tou Hai Kam Yeong lah” lu.

      Secondly, just because schools have debate competitions doesn’t been Malaysia can freely conduct political debates. We have to evaluate & see whether is the impact of debate sessions beneficial or does it act as just a mere platform for politicians to talk whatever they wanna talk regardless whether the rubbish they end up talking runs out of topic or not. Betul kah???

      Oh dear SABAH ARISE. I really don’t know to sympathize you or feel sorry for you. Lu mesti kini terperangkap “hari ini dalam sejarah” lah. Sampai sekarang lu belum tahu fikir macam dewasa ka??? Lu masih mahu ingat semasa waktu sekolah dulu ada pertandingan debat antara kelas & sekolah ka??? Lu umur berapa dah??? Kini masa untuk lu fikir & tengok depan lah (bukan belakang). Lu jaga lu punya belakang dah cukup dah. Jangan bagi orang cucuk, ok???

      Adoi!!! sad…sad…sad. See!!! people with such mentality like SABAH ARISE is obvious enough to show us Malaysia is still NOT ready for MATURE POLITICAL DEBATE becos’ local politicians lacks the maturity to offer constructive impact via the channels of debate sessions.

      “Good luck to you, my friend SABAH ARISE”. Hope you would finally grow up & out of the childish nutshell mentality. All the best, ya???

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: