Skip to content

‘Listen’ episode is tip of iceberg, BTN legacy

January 16, 2013

Harakahdaily,16 January 2013

 

Jan 16: The current YouTube-driven storm surrounding an UMNO propagandist’s attempt at silencing a student from speaking out against government policies during a forum for university students in Kedah last month continues to generate reactions.

For PAS’s Research Centre head Dr Dzulkefly Ahmad, the incident, in which the president of a pro-Barisan Nasional outfit called ‘Suara Wanita 1Malaysia’, Sharifah Zohra Jabeen Syed Shah Miskin humiliated K.S. Bawani in front of an audience of some 2000 other students, could only be the tip of the iceberg.

“One shudders at the thought that the episode is only the tip of the iceberg of  decades-long indoctrination or downright bullying that personifies the BTN ‘s ‘capacity building’  programmes,” he said in comments to Harakahdaily, referring to Biro Tata Negara, the government’s controversial political arm which holds compulsory indoctrination sessions for students and civil servants.

“Most appalling is the bull-dozing type of approach in instilling conformity and compliance, in what is our ivory tower supposedly responsible to nurture enterprising graduates who are intellectually superior and morally vibrant,” added Dzulkefly, who is also Kuala Selangor member of parliament.

‘Little napoleons’

Agreeing with overwhelming majority of netizens who have condemned Sharifah Zohra over her tirade, Dzulkefly (right) described the incident as “unmistakenly pathetic and extremely deplorable”.

He said it should serve as warning to the Higher Education ministry to take steps in empowering human potential and capital “before they are irreparably damage beyond redemption by little napoleans”.

“No amount of effort at ‘turning around’ our ailing education sysyem would be of any significant use, if we are to be continuously subverted by little napoleans who are allegedly working in concert with those in the corridors of power,” he said, while pledging “little tolerance to such BTN-type of pseudo-intellectual nonsense” if Pakatan Rakyat comes to power after the general election.

The ‘listen’ episode has been so named after the now-famous rant by Sharifah Zohra, repeating the word “listen” eleven times in a bid to stop Bawani, a second year law student of Universiti Utara Malaysia. Speaking from the floor at the forum held at the UUM campus, Bawani defended leaders of electoral reforms coalition Bersih from accusation of ‘anarchism’ and cited data and figures to urge the government to provide free education.

The YouTube video of the incident has so far fetched more than half a million viewers, less than a week after being uploaded, making it probably Malaysia’s most sensational clip on the video-sharing site.

Lim recalls incident

Meanwhile, DAP advisor Lim Kit Siang (left) said the ‘listen’ saga brought to mind an incident in parliament in the seventies when he was stopped midway into his speech by “a powerful UMNO Cabinet Minister”.

Lim recalled that he was then told by the minister, who he did not name, that he could leave Malaysia if he was critical of UMNO/BN.

“My instant retort to him that if he did not want to hear what I have to say on behalf of Malaysians who sent me to Parliament, he was the one who could leave Malaysia!” said Lim.

Echoing Dzulkefly, Lim said the latest incident only proved the hypocrisy of prime minister Najib Razak’s 1Malaysia slogan.

“Sharifah [Zohra] is the latest in the long-line of anti-1Malaysia sentiments expressed by so-called advocates and exponents of Najib’s 1Malaysia policy, all products of the Biro Tata Negara,” he added.

 

Advertisements
12 Comments leave one →
  1. Bungaraya permalink
    January 16, 2013 4:25 pm

    The manner in which Sharifah behaved is merely a representation of the way in which the BN government has intimidated and indoctrinated Malaysians over all those years, most particularly those who choose not to submit to institutionalized paternalism in the interest of political survival and personal enrichment of a happy few. In fact, BN politicians and civil servants also tend to behave like this outside Malaysia, often astonishing conference participants to the extent of, indeed, seeing them truly intimidated or just merely ‘switching off’ altogether. That is how Malaysia has been getting its way internationally too.

  2. January 17, 2013 2:18 am

    Tahniah Sharifah Zahora kerana berjaya menewaskan hujah taraf kumbahan Pakatan Rakyat.

    Berdasarkan komen dari Bawani itu, memang dia sengaja provokasi Sharifah Zahora, malahan apa yang diterangkan oleh Sharifah Zahora adalah suatu kebenaran, tetapi Bawani melarikan diri dari mendengar jawapan dari Sharifah Zahora itu.

    Kepada Pakatan Rakyat, jangan nak alihkan isu ini pula, lihatlah perangai Bawani itu sendiri yang sengaja mencari pasal untuk memprovokasi orang lain.

    Dalam isu Ambiga, memang benar bahawa dia adalah pencetus kepada anarki di negara ini, kerana jika tidak tidak menghasut orang ramai dengan pembohongannya itu, maka tidak akan jadi huru hara sebagaimana demontrasi BERSHIT 1, 2, dan 3 sebelum ini.

    Berhubung isu pendidikan percuma, memang kerajaan memberikan pendidikan percuma kepada pelajar di negara ini, yuran di universiti pun hanyalah 10% sahaja dari kos sebenar pengajian, saya pun mahasiswa juga, saya belajar di UiTM, makan minum di tanggung oleh pihak kerajaan, penginapan ditanggung oleh pihak kerajaan, kos tuisyen setiap hari di kelas pun ditanggung oleh kerajaan, apa lagi yang tidak kena pula?

    Apakah mahukan PTPTN secara percuma supaya boleh berjoli berlibur ke sana sini, bertelefon dan bermesej dengan teman wanita atau teman laki-laki dengan semberono, membeli itu dan ini secara membazir, apakah kerajaan perlu membiayai kehendak nafsu serakah golongan rakus ini dengan menggunakan wang negara?

    Si Bawani ini sibuk bandingkan Malaysia dengan negara lain, dia tidak lihat apa dah jadi dengan Argentina yang sedang bergelut dengan krisis ekonomi, di Cuba pula, apa yang berlaku kepada masyarakatnya yang hidup dihimpit kemiskinan, di Filipina, berapa ramai anak orang susah yang dapat belajar di universiti atau kolej? Hanya anak orang kaya yang layak belajar di universiti dan kolej di Filipina kerana kos pengajian tinggi yang tak mampu ditangung oleh kerajaan mereka sendiri. Kalau ada yang dibiaya oleh kerajaan, apakah seramai di Malaysia? Sedarlah pelajar universiti awam di Malaysia sahaja lebih dari 500 ribu orang, kalau campur dengan pelajar di universiti atau kolej swasta dianggarkan lebih dari 1 juta orang. Bolehkah Bawani memberikan data berapa ramai pelajar yang mendapat pendidikan percuma di peringkat universiti di Filipina?

    Sedarlah semua warga Malaysia sekalian, pihak Pakatan Rakyat hanya tahu bermain drama untuk menghasut orang ramai membenci kerajaan dengan memperalatkan berbagai isu tolol yang tidak bertanggungjawab. Marilah kita menentang golongan keji ini untuk menyelamatkan Malaysia demi agama, bangsa dan tanah air. Sekian, terima kasih.

    Encik Mohamad.
    Nasionalis Melayu

  3. encikmohamad permalink
    January 17, 2013 2:19 am

    Majlis Syura PAS bila nak buat kenyataan rasmi berkenaan isu penghinaan terhadap Al-Quran oleh Paktaik Teoh?

    Apakah ahli Majlis Syura telah ketar lutut kerana Paktaik Teoh adalah penyokong tegar DAP disebabkan PAS sebagai anjing suruhan DAP dalam Pakatan Rakyat selama ini? Sila bei pendirian berhubung perkara tersebut.

    Jangan lupa ajak Hadi Awang sekali untuk menyertai mesyuarat tersebut dan dia perlu tandatangan kenyataan rasmi tersebut kerana dia adalah Presiden PAS dan bukannya tukang cuci tandas di pejabat PAS atau tukang kebun di rumah Nik Aziz, ingat tu. Bersikap jujurlah. Sekian, terima kasih.

    Encik Mohamad.
    Nasionalis Melayu

  4. encikmohamad permalink
    January 17, 2013 2:19 am

    Mungkin sebagai langkah terdesak mereka akan putar belit lagi kononnya UMNO telah menceroboh akaun facebook Paktaik Teoh dan membuat fitnah dalam akaun facebook Paktaik Teoh itu.

    Ingatkah lagi saudara dan saudara sekalian berkenaan permohonan maaf Anwar Ibrahim dalam perutusan Hari Raya yang kemudiannya dinafikan olehnya dengan alasan blog beliau telah diceroboh oleh UMNO dan buat fitnah di sana. Lihat ini:

    Biasalah Pakatan Rakyat, apa saja boleh dibuat hatta menipu pun tak apa kerana politik lebih utama dari kebenaran. Bagi mereka politik paling utama, kebenaran nombor ke sejuta, tak penting sangat kebenaran itu, lebih-lebih lagi melibatkan keburukan mereka, semua mereka tuduh sebagai konspirasi UMNO, itulah alasan bebal Pakatan Rakyat dari dahulu hingga kini untuk membela segala keburukkan mereka itu. Sedarlah semua. Sekian, terima kasih.

    Encik Mohamad.
    Nasionalis Melayu

    • January 17, 2013 6:53 am

      MELAYU BUNUH MELAYU ; MEMALI MASSACRE! AT PENGARUH UMNO!
      MELAYU TIPU MELAYU ! RM52 BILLION! RM50 BILLION LESAP TINGGAL RM2BILLION!
      ABU : UNDI ABU ! ASAL BUKAN UMNO! PRU13!
      ISU RIDDAH! UMNO TAKUT BAGI TGHA 1 JAM AIRTIME TV! SERUPA TAKUT TARIK DIRI DEDAT DULU GUNA AGONG!
      http://www.nasharrawy.blogspot.com
      FATHUL DAN USTAZ DALAM UMNO IBARAT TROMPAK AJA DALAM UMNO! TAKDE KUASA APA PUN DOK BAWAH KETIAK NAJIB ALTANTUNYA AJA! DEWAN ULAMAK PUN TAKDE! PATUTLAH PRESIDEN KATA HUDUD TAK BOLEH LAKSANA DI MALAYSIA ! FATUL JADI SETAN BISU ! INILAH DIA UMNO!

      • January 18, 2013 6:09 pm

        Pasa tragedi Memali, siapa puncanya? PAS adalah puncanya, menghasut puak membenci UMNO.

        Pasal 1 jam yang diminta oleh Hadi Awang, dalam Harakah Hadi Awang boleh beri penjelasan sampai 100 muka surat, dalam TV PAS, Hadi Awang boleh dapat siaran 1000 jam tanpa henti, pasal apa nak siaran dalam TV3 dan RTM, dulu boikot RTM dan TV3, sekarang apa dah jadi terhegeh-hegeh nak muncul dalam RTM dan TV3? PAS memang bangang, dungu!

        PAS pula Presiden macam tukang cuci jamban rumah Nik Aziz sajalah, tak ada kuasa apa-apa, malahan pendirian rasmi PAS yang diumumkan oleh Hadi Awang bersama Anwar dan Lim Kit Siang berhubung isu membenarkan kalimah Allah digunakan oleh bukan Islam walaupun tidak mencapai maksud sebenar mengikut bahasa Al-Quran telah dibuang begitu sahaja oleh ahli Majlis Syura,malahan Hadi Awang tidak menandatangani kenyataan terbaru mesyuarat Majlis Syura itu, ini menunjukkan Presiden PAS sangat teruk, lebih teruk dari tukang cuci tandas kerana jadi Presiden, tapi boleh diperbodohkan dan diperalatkan oleh Nik Aziz dan kuncu-kuncunya.

        Nik Aziz sokong Hadi Awang sebelum ini dalam isu membenarkan bukan Islam guna kalimah Allah walaupun tak mencapai maksud sebenar mengikut bahasa Al-Quran, tiba-tiba bila ahli akar umbi PAS naik angin, Nik Aziz buat konar baring sambil menunggang Vespa Lambretta dalam keadaan Whilly. Hadi Awang kena tikam dari belakang oleh Nik Aziz, sekarang Hadi Awang jadi kambing hitam dan dipersalahkan semuanya selepas Mat Sabu juga tikam belakang Hadi Awang sambil bertag team dengan Nik Aziz, dasar pengkhianat dan tikam belakang, itulah PAS, dasar perosak masyarakat. Sedarlah diri.

        Sekian, terima kasih.

        Encik Mohamad.
        Nasionalis Melayu

  5. encikmohamad permalink
    January 17, 2013 2:20 am

    PAS dah kena sontot dengan DAP, malahan sekarang PAS juga tengah ‘blow job’ PKR, atas bawah kena balun, sebab itulah PAS tak boleh nak fikir dengan waras lagi, dah kena kawal oleh PKR dan DAP sekarang ini, sampai jadi anjing suruhan dan pecacai. PAS mana berani lawan DAP kerana tanpa DAP, maka PAS sukar untuk melawan UMNO, kerana bagai PAS melawan UMNO adalah lebih utama, macam jihad sebagaimana ucapan Hadi Awang dalam ceramah politiknya di Banggol Peradong pada tahun 1980an dulu yang dikenali sebagai Amanat Haji Hadi yang dipegang kukuh oleh puak-puak totok PAS selama ini.

    PAS lebih rela disontot dan di’blow job’ oleh DAP dan PKR daripada bersalaman dengan UMNO kerana PAS sangat dengki kepada UMNO dan sangat iri hati kepada UMNO dari dahulu hingga sekarang. Sedarlah semua akan mainan politik pembangkang yang buruk ini. Sedarlah semua. Sekian, terima kasih.

    Encik Mohamad.
    Nasionalis Melayu

  6. listen lah permalink
    January 17, 2013 2:58 am

    listen- listen -listen– how to steal cows, contracts, projects, shares n make millions– correct correct correct– listen– i bull n u shit lah

  7. tan tanjong bungah permalink
    January 17, 2013 3:18 am

    Hi everyone,

    This Sharifah’s assertion that animals also have problems is insinuating that those who are not in sync with BN (read UMNO Baru) policies are equivalent to such animals! Compounding this is to suggest that if Bawani does not like such BN policies, what is she doing in Malaysia, that she can always go to Cuba, Libya, Argentina, … . So, all Malaysians have to be subservient to the govt of the day if they want to stay in Malaysia, otherwise go elsewhere!

    Now we even have the Wanita UMNO’s Norhayati Sadiiah, a typical UMNO little Napoleon, asserting that Indians are asking too much and that if they are displeased with how things are being done by the Federal Govt (read UMNO Baru govt), then they can go back to India. Mind you Sharifah and Norhayati, all Malaysians have every right to remain in Malaysia just like you, so who are you to imply that you have special rights to ask others to leave? We are staying put in Malaysia so that we can effect CHANGE!

    Priding herself as a graduate and at the same time claiming that KS Bawani is uneducated only shows Sharifah to be a “bodoh sombong”, a typical product of the UMNO Baru-led education system!

    There is no option but to change and instal a new federal govt to clear-up the mess created by UMNO Baru in its flawed education policy that only produces graduates that are incapable of thinking rationally, blindly following whatever decrees of UMNO Baru, and is there any surprise that they are so unemployable??!!

  8. Panji Semirang permalink
    January 17, 2013 6:47 am

    This Listen saga has opened Pandora’s box on the state of our graduates and their experiences in our universities.Our education system is not poorly funded neither is it the poorest in the world because our kids are of sub-normal intelligence despite what Sharifah intimated.
    But really, it is the school system that has been designed to memperbodohkan our students- to teach them to memorise and obey instead of teaching them to think for themselves. To add to this equation, this intelligence-insulting moderator, oath taking and mindless clapping by the students clearly shows we have a system of manufactured idiocy.
    This has been systematically perpetuated upon generations of our students, with the intent of degrading their mental attributes for the purpose of exploitation. All this is no accident and has been apparent since the Orwellian Edu Minister stepped into his office in 1974.
    Its high time our student rise to stop these wealthy puppet masters from manipulating their minds, to trap them into the prison of illusion, where the deception will penetrate so deep into their consciousness, that they will not be able to discern fact from fiction.
    Students should aim to emulate towering Malaysian minds like my personal favourite Dr. DZulkefly, Bakri Musa, Farish Noor, Jomo Sundram and choose wisely not to follow like bleating sheep the likes of these cari makan geng, Biro Tata Sw1M.

  9. abir permalink
    January 18, 2013 2:13 pm

    The stress on rakyat that has been stretching for over 50 years has finally snapped.Bawani was ready and even though she stood alone,she was determined to point her view,and she did!!And that single act of bravery has gone viral,and “everyone is bawani”.

  10. encikmohamad permalink
    January 18, 2013 6:12 pm

    Diantara sikap Sharifah Zahora yang menerangkan kebenaran walaupun dengan cara yang agak kasar, jika dibandingkan dengan perhimpunan liar lagi bangsat BERSHIT 1,2,3, mana lebih sopan. BERSHIT 3 terutamanya macam haram jadah, polis dikasari, kenderaan polis diterbalikkan dan dirosakkan, perangai Pakatan Rakyat mengalahkan babi kerana babi pun tak sanggup berperangai sebegitu. Sedarlah diri. Sekian, terima kasih.

    Biru Tetap Biru! Dacing Tetap Dacing!

    Undilah Barisan Nasional dalam PRU 13 nanti.

    Encik Mohamad.
    Nasionalis Melayu

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: