Skip to content

Najib and his fake carrot

August 22, 2012

If the election comes after the Budget is presented, then the Budget can be labelled as ‘Belanjawan Acah’, meaning that it is a fake carrot being dangled to woo the voters.

Selena Tay | August 22, 2012 (FMT)

“Parliament will only be dissolved after PAS and DAP have a big quarrel and split up from Pakatan Rakyat.

And that is why Umno and MCA are now hellbent on doing a rush job in attacking DAP in order to instigate a quarrel between us and DAP,” said PAS Perak
strategist, Idris Ahmad, who is also a member of the PAS central working committee.

According to Ustaz Idris, many former high-ranking civil servants have now joined PAS and this is something unprecedented.

This has caused Umno to panic terribly and in order to woo Malay support away from PAS, Umno attacks DAP which is an ally of PAS, with the evil intention of showing up PAS in a bad light so that PAS will lose credibility among the Malays.

“Umno has conveniently forgotten that this attack on DAP has backfired on itself as the Malays are now questioning Umno’s stand in regard to MCA, which not only rejects hudud but also insults Islamic practices,” commented Ustaz Idris.

This shows that Umno wants to hold the 13th general election in September, but is not prepared to do so unless there is a big rift between PAS and DAP.

PAS Bukit Gantang MP, Nizar Jamaluddin, also remarked that Umno has no more ideas on how to attack Pakatan and therefore is resorting to the old method of race and religion. He added that now PAS will be kept busy having to explain again to its supporters why PAS is collaborating with DAP.

It is thus blindingly obvious that Umno leaders have become extremely desperate. This “Haram Sokong DAP” exhortation is intended to claw back Malay support for Umno. For them, it is 24/7 politicking, in season and out of season.

Idris also added that there will be more attacks launched on DAP in the near future to prepare the ground for the general election.

“MCA will say that DAP has bowed down to PAS while Umno will say that DAP is anti-Islam. This two-pronged attack on DAP is done to weaken PAS, to break off non-Malay support for PAS and to cut off Malay support for PAS,” said Dzulkefly Ahmad, the PAS strategist who is also the Kuala Selangor MP.

The non-Muslims, especially the Chinese, will then dislike PAS for “bullying” DAP while the Malays will dislike PAS for capitulating to DAP – this is Umno’s ultimate gameplan.
Hadi Awang, the PAS president, commented that hopefully the rakyat is wise enough to see through Umno’s ploy.

Umno came up with this Machiavellian plan because it has run out of ammunition to attack Pakatan and this final bullet is used to target DAP as it wants to fast-track the destruction of DAP and Pakatan before calling for the polls.

Idris is firmly believes that if suddenly there is a big crack or split in Pakatan this month, then the polls will certainly be held in September.

Otherwise it may be pushed forward to early November when the haj season is over. PrimeMinister Najib Tun Razak is thus playing a wait-and-see game. Moreover, the advantage and prerogative belongs to him as he can call for the polls anytime.

‘Belanjawan Acah’

In addition, the Budget presentation is coming up on Sept 28 so the prime minister has to keep that in mind. Still, the general election must be held this year due to the uncertain global economic climate forecast for next year. This means that Najib is trapped.

If the general election is held before the Budget, then the rakyat will say that the federal government has got no money and wants to avoid giving goodies, but if the polls are held after the Budget, Pakatan can counter the Budget during the polls campaign.

For that matter, the federal government which lacks ideas may even adopt some of Pakatan’s ideas, which have been voiced out now, for instance, lowering car prices.

This method is certainly not new to the federal government as in the case of the Sept 16 national holiday, which was originally mooted by PKR’s Anwar Ibrahim.

As the prime minister has left it too late, the only avenue opened to him now is to pound away at DAP in order for Pakatan to implode. That will also ease the pressure on MCA.
Be that as it may, even if the Budget has 1,001 goodies, it will have to be re-done after the general election if the election is held after the Budget presentation.

Then the goodies offered in the Budget can be retracted using the excuse of the global economic slowdown.
It is thus more exciting to see the Budget that will be presented by Pakatan if Pakatan were to form the federal government.

“If the election comes after the Budget is presented, then the Budget can be labelled as ‘Belanjawan Acah’, meaning that it is a fake carrot being dangled to woo the voters,” added Dzulkefly.

Therefore, it remains to be seen if the voters are smart enough to see through BN’s cunning ploy. A smart reading of the game is a requirement.

Selena Tay is a FMT columnist.

Advertisements
8 Comments leave one →
  1. Mohamad permalink
    August 22, 2012 8:15 am

    Belanjawan Penipu Rakyat macam mana pula? Nak buat lebuh raya pun mintak sedekah sana sini, di mana tanggungjawab kerajaan PAS Kelantan kalau jadi macam ini? Sungguh memalukan, itu baru nak buat lebuhraya, tak buat lagi, tak digunakan lagi, kononnya tak mau kenakan tol, nanti nak selenggara macam mana pula? Nak mintak sedekah lagi ke? Sudah-sudahlah PAS, cakap besar, tapi sekadar bersandiwara.

    Penipu Rakyat pun sama, kononnya negara kebajikan, pendidikan percuma, tapi apahal di KUIS dan Unisel di Selangor tak diberikan pendidikan percuma? Begitu juga di KUIN di Kedah yang baru-baru ini dinaikkan yurannya, apa sudah jadi dengan Negara Kebajikan Penipu Rakyat? Negara Kebajikan Penipu Rakyat sudah bertukar Negara Pembohong, putar belit sana sini, penipu, blah la, dasar penipu.

    * Saya tahu komen ini akan dipadam oleh Drs. Dzul yang tak dapat terima hakikat, sebab itulah blognya sudah tidak semeriah dulu sebab ramai rakyat memberi komen mengkritik penipuan demi penipuan oleh Penipu Rakyat dan Drs. Dzul sekat semua komen itu termasuk komen saya ini. Berani kerana benar, takut kerana pengecut macam PAS dan Drs. Dzul, blah la, Penipu Rakyat memang pengecut.

  2. Abu Lokman Johari permalink
    August 22, 2012 8:58 am

    Wah! Sungguh emosi manusia yang mak bapak dia namakan Mohamad ni menghentam PAS dan Pakatan. Nampak sangat dah pendek akal manusia ni yang mencabar Dr. Dzul untuk padamkan post dia. Ni tak padam pun? Cubalah berhujah guna akal sikit. Yang PAS nak buat lebuh raya tu dia ada kata minta sedekah ke? Setakat yang saya bacalah…PAS bagi peluang untuk rakyat Malaysia buat amal ibadat dalam bentuk wakaf. Kita menderma dan setiap ringgit yang diderma untuk wakaf tu kita dapat pahala. Ini bukan minta sedekah.

    Kalau ya pun nak kritik, gunalah akal tu, wahai budak hingusan yang diberi nama Mohamad oleh mak bapak dia. Daripada tulisan kau ni saya tau akal kau masih lagi di tahap budak sekolah rendah lagi. Tak boleh ke guna nama sebenar parti yang kau kritik tu: Pakatan Rakyat bukan Penipu Rakyat. Stail tu dah ketinggalan. Zaman saya sekolah dulu 40 tahun yang lepas..panggil nama mengejek. Sekarang orang tak pakai lagi dah. Malulah sikit! Nama sempena Rasulullah tapi langsung tak menepati ciri-ciri pemimpin agung Islam. Sila tunjuk bukti di mana Pakatan Rakyat menipu? Kalau ada bukti, kenapa ramai yang masih lagi menyokong kepimpinan negeri- negeri di bawah pimpinan Pakatan? Kalau pemimpin Pakatan menipu, pemimpin BN maksum ke? Depan mata kepala saya sendiri saya nampak pemimpin BN togok arak macam minum air kosong. Pegang pinggang perempuan yang saya tau bukan isteri dia. Ni ke ciri-ciri pemimpin agung pujaan kau ni, wahai budak yang diberi nama Mohamad oleh mak bapak dia? Kalau dah buat maksiat sana-sini, menipu tu sudah tentulah perkara biasa bagi pemimpin BN. Kalau niat kau nak bangkitkan api kemarahan penyokong Pakatan, nampak sangat dah ketinggalan zaman. Sedarlah sikit wahai budak hingusan! Sokongan terhadap Pakatan Rakyat semakin bertambah dari hari ke hari. Zaman untuk berubah sudah tiba. Kalau kau memilih untuk masih bersama menyokong parti BN yang nak pupus ni, silakanlah. Kalau berani sila balas komen saya ni. Kalau pemimpin pujaan kau tu Hishamuddin auw-auw…tak payahlah. Dah tahap lembut. Acah sikit aje dah kecut!

    • Mohamad permalink
      August 23, 2012 7:15 am

      Siapa yang kritik tak guna akal wahai Abu Lokman Johari yang mungkin jahil? Sudah dua posting komen saya yang telah dipadamkan oleh Drs. Dzul, hanya dua saya yang terlepas, kerana Drs. Dzul tak dapat terima hakikat yang PAS sememangnya gagal dan sudah tidak boleh diharap, dalam Penipu Rakyat PAS hanyalah sekadar anjing suruhan kepada DAP dan PKR sajalah, PAS dipacu ke hulu ke hilir oleh DAP dan PKR untuk kepentingan kedua-dua parti itu, sedangkan PAS apa satu pun tak dipedulikan, sekadar dipergunakan sajalah.

      Berhubung isu PAS minta sedekah di sana sini untuk buat lebuh raya di Kelantan itu, itu sangat keterlaluan, di mana tanggungjawab PAS hingga mintak sedekah di sana sini untuk buat lebuhraya, di mana dia hasil balak, hasil bijih besi, hasil emas di Kelantan? Hasil dari Ladang Rakyat pergi mana hinggakan PAS ‘terpaksa’ mintak sedekah nak buat lebuh raya itu? Malahan jika nak buat lebuh raya pun dah mintak sedekah, nanti nak selenggarakan lebuh raya itu nak korek duit dari mana pula, nak mintak sedekah lagi ke? Kalau nak selenggara pun nak mintak sedekah, apa jadi dengan penyelenggaraan lebuh raya berkenaan? Bila baru boleh disiapkan penyelenggaraan lebuhraya itu? Jangan sampai nanti lebuhraya itu runtuh dan menyebabkan kematian beratus-ratus orang kerana PAS ‘terpaksa’ menunggu sedekah dari orang ramai untuk buat penyelenggaraan lebuh raya itu, kemudian biasalah PAS akan tuduh Barisan Nasional tak tolong dan itu ini, sedangkan itu tanggungjawab PAS, apahal nak dibebankan kepada Barisan Nasional, jelas PAS memang bebal dan tak reti mengurus.

      Abu Lokman Johari, walaupun aku budak hingusan, paling kurang aku dah boleh berjalan, ko tu masih bayi yang baru belajar meniarap, tak tau apa, mudah benor ko ditipu oleh tok guru politik dalam PAS itu. PAS jelas tidak bertanggungjawab, sampaikan nak buat lebuhraya pun mintak sedekah dari rakyat, jelas sekali PAS tidak bertanggungjawab, Barisan Nasional pun tak pernah buat macam ni, memang jenis PAS parti pengemis, tiap-tiap kali ceramah pun mengemis dari penyokong mereka RM 5 setiap ceramah, duit itu entah lesap ke mana tak tahulah.

      Bagaimana PAS nak jadi kerajaan kalau tak tahu nak menguruskan pembangunan, kalau asyik meminta sedekah untuk uruskan pembangunan, macam mana negara nak maju? Masalah air di Kelantan Nik Aziz tak mau minta sedekah untuk baiki kualiti bekalan air lagi ke? Itulah pengurusan tunggang langgang, hasil negeri entah ke mana lesapnya, konsesi balak beribu-ribu hektar, permit melombong, Ladang Rakyat mana perginya hasil-hasil itu?

      Jelas PAS cakap saja besar, ceramah pung pang pung pang macam nak runtuh pentas ceramah, tapi sekadar itulah, tin kosong, sebab PAS bodo piang tak reti mengurus hanya berpolitik siang dan malam.

  3. KL Man permalink
    August 22, 2012 10:02 am

    Mohamad, why are you so mad with Pas? If we non-muslims(please exclude those penjuang-penjuang duit in bn) can give Pas, an islamist party, a chance bcos we trust that they are sincere in fair governance and honestly won’t play us nons out, WHY can’t you give these bros. a deserving ONE chance only? Satu kali sje.Boleh tak Saudara Mohd?

    • Mohamad permalink
      August 22, 2012 1:26 pm

      KL Man, siapa pejuang-pejuang duit dalam BN? Itu semua dalam Penipu Rakyat. PAS boleh dipercayai apanya, malahan ko pun dari puak DAP bukannya Ikhlas nak sokong PAS kerana biasalah puak DAP akan pergunakan apa saja untuk memerangi UMNO yang jelas konsisten mempertahankan kedudukan Islam dan bumiputera dalam negara ini, sebab PAS bodoh dan boleh diseret ke sana ke mari seperti anjing kurap, maka ko pun sokonglah PAS, jangan nak berdramalah, KL Man, aku tahu benarlah puak kaki pembelit macam ko ni, dasar pembelit.

      PAS bertanggungjawab apanya sedangkan PAS sendiri tak mampu nak mentadbir negeri, di Kelantan pun harapkan bantuan pembangunan dari kerajaan pusat, kalau nak diharapkan apa boleh buat, masalah air hingga kini tak selesai, nak buat lebuh raya pun sampai mintak sedekah, di Kedah pun sama kononnya pendidikan percuma, pembohong b besar, bulan Julai lepas saja baru kerajaan Penipu Rakyat di Kedah naikkan yuran KUIN, sebuah institusi pendidikan milik kerajaan negeri Kedah, apa cerita, tak cukup dengan itu, pelahap lagi duit kakitangan dan pensyarah untuk biaya segala ketidak mampuan PAS menguruskan KUIN, dasar kejam dan tak berhati perut.

      Bukan saja PAS, malahan PKR dan DAP pun sama, pembohong dan golongan penindas, lihat di Penang dan di Selangor sudahlah, korang memporak perandakan kedua-dua negeri itu, bersikap zalim terhadap peniaga kecil yang menjalankan perniagaan barangan keperluan harian dan makanan sedangkan pusat hiburan tak berlesen dan pusat maksiat korang jaga dengan penuh prihatin, sangat jelas PAS, PKR dan DAP sangat tidak bertanggungjawab dan begitu zalim, korang boleh pergi jahanam, dasar perosak, dasar pengkhianat. Dalam Penipu Rakyat:

      PAS adalah anjing suruhan,

      PKR adalah serigala yang berpura-pura alim

      DAP adalah babi yang pelahap

      Blah la, Penipu Rakyat komunis, dasar penipu dan tak guna.

      Drs. Dzul, apahal sekat lagi dua komen saya sebelum ini, takut berhadapan dengan kebenaran ke? Inikah kebebasan yang disalak oleh puak Penipu Rakyat? Korang seumpama komunis, sebelum berkuasa berpura-pura alim, tapi lepas berkuasa perangai mengalahkan penyamun, menindas dan mengainaya, di Kedah, Penang dan Selangor telah menjadi buktinya. Blah la, Penipu Rakyat adalah puak komunis yang keji, tak boleh diharap, ganas dan tidak berhati perut, korang memang zalim dan kejam, blah la, Penipu Rakyat komunis.

      * Mungkin komen ini juga disekat, tapi tak apalah, golongan takut kepada hakikat seperti Drs Dzul akan terus dengan penyakit penafiannya ini, biarkan, korang berlagak saja lebih, tapi korang tak guna, dasar penipu.

  4. encikmohamad permalink
    August 22, 2012 1:28 pm

    Tiba-tiba saja komen saya muncul kembali, sudah malu tak berkesudahan ke Drs. Dzul? Kebebasan media apanya kalau menyekat komen orang lain? Penipu Rakyat memang tak guna, dasar komunis, penipu yang keji.

  5. Black Arrow permalink
    August 23, 2012 1:14 am

    Cybertrooper Umno dah serang blog ini. Maklumlah, pilihanraya dah dekat. Bilakah Umno hendak laksanakan Hukum Hudud? Bilakah Umno akan berani menegur MCA yang sering menghina Islam?

    • Mohamad permalink
      August 23, 2012 7:24 am

      PAS sendiri dah tolak hudud, buktinya Hadi Awang, Presiden PAS yang mewakili PAS telah menandatangani Kenyataan Bersama Penipu Rakyat untuk membuang hudud dan negara Islam daripada agenda Penipu Rakyat, sila Black Arrow pergi tanya pada Hadi Awang dan pimpinan PAS sendiri, kerana apa yang jelas memang PAS melalui Hadi Awang sudah bersetuju untuk membuang hudud dan negara Islam dari agenda Penipu Rakyat, PAS adalah sebahagian dari Penipu Rakyat, jika Penipu Rakyat membuang hudud dan disokong oleh PAS, maka secara otomatiknya PAS telah membuang hudud dan negara Islam, maka PAS telah dikalahkan oleh Karpal Singh kerana Karpal Singh dari dahulu hingga sekarang konsisten menentang hudud dan negara Islam. Pimpinan PAS mana berani buat kenyataan rasmi pasal hudud ni sebab PAS takut kepada DAP, PAS sebagai anjing suruhan DAP perlu mengikut segala perintah dari DAP, sebab PAS sendiri pun mana ada tempat dalam Penipu Rakyat, peranan PAS dalam Penipu Rakyat adalah sebagai anjing suruhan kepada DAP dan PKR sajalan, malahan dalam Penipu Rakyat, DAP duduk atas sofa kulit mewah, PKR duduk atas tikar mengkuang, PAS pula jadi alas kaki DAP sajalah, jelas PAS sudah tak ada maruah hingga sanggup jadi anjing suruhan dan alas kaki kepada DAP, jelas PAS sudah gagal, jelas PAS sudah kalah dalam pertarungan politik dengan DAP, jelas DAP telah berjaya memperanjingkan PAS sesuka hatinya. Hakikat tetap hakikat beb, jangan nak berdrama lagilah, jelas PAS adalah anjing suruhan DAP, maka seeloknya PAS ubah nama mereka kepada Parti Anjing Suruhan, kekalkan PAS sebagai akronimnya, sesuai bebenor yop!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: