Skip to content

Listen! Listen! Stop the BTN Legacy of Intellectual Bigotry!

January 18, 2013
  1. The 24 min video in which Sharifah Zohra, president of ‘Suara Wanita 1 Malaysia’, berating an undergraduate student, KS Bawani, in front of some 2000 others in the UUM has gone viral in the new media.
  2. Watching it, one would honestly conclude that it is surely not the path to a ‘Knowledge and Empowered Society’.
  3. All the more ironical when one is told that the topic at hand is “Student and Politics”.
  4. One shudders at the thought that the episode is only the ‘tip of the iceberg’ of decades-long indoctrination and often times downright bullying that once-upon-a-time personifies the notorious  BTN’s ‘capacity-building’ programmes for both students and government officers.
  5. Most appalling is the bull-dozing type of approach in instilling ‘conformity compliance’, done on our most precious human resource and capital, from our ivory towers and young government officers.
  6. Very little regard and respects were given to scholarly debate and beneficial intellectual discourse that celebrates evidence-based argument in a mutually respectful manner. These form critical prerequisites in producing creatively enterprising graduates with vibrant moral and intellectual superiority
  7. Listening to the video, I would have no qualm to confer better grades for the ‘O-level Bavani’s rebuttal’ than the ‘degree holder trainer’ – paraphrasing it the fallacious way she attempted at winning her argument and cowing her young ‘detractor’ to submission. The sight is unmistakably pathetic and extremely deplorable.
  8. While I’m all for healthy debate in the ‘free enterprise of ideas’, I would openly admonish that the Minister of Higher Learning to take due attention in strategizing broad guideline to empower our human potential and capital before they are irreparably damaged by ‘little Napoleons’.
  9. The rakyat-citizenry-electorates as a whole must insist that whoever runs the next government must vouch that they will have little tolerance for such ‘pseudo-intellectual’ nonsense and unfair treatment of dissenting ideas.
  10. No amount of effort at ‘turning around’ our ailing education system would be of any significant avail, if we are to be continuously subverted by ‘little napoleons’ who are allegedly working in cahoot with those in the corridors of power in denying a free and fair democratic space for student activism.

Dr Dzulkefly Ahmad, Director, PAS Research Centre.

About these ads
15 Comments leave one →
  1. Free our graduates minds permalink
    January 18, 2013 3:19 pm

    Our youths are our future leaders who will make or break the country-they should be encouraged to voice out any opinions to learn crtical thinking to bring about new thinkings but unfortunately they are always talked down to just listen by the powers, made lagi worse by overzealous BTN.

  2. encikmohamad permalink
    January 18, 2013 6:27 pm

    Pasal apa Pakatan Rakyat tidak mengulas mengenai kebiadapan Bawani yang sanggup bertengkar dengan orang yang lebih tua darinya iaitu Sharifah Zahora? Kerana Pakatan Rakyat memang jenis haramjadah, babi dan celaka. Apa saja yang memihak kepada Pakatan Rakyat walau sangat buruk seharamjadah macam mana pun akan dibela, tetapi jika kebenaran yang baik yang macam mana pun akan diputar belit dan dipersalahkan jika tidak memihak kepada Pakatan Rkayat. Sangat jelas, bahawa Pakatan Rakyat memang jenis haram jadah, perangai buruk lebih buruk dari babi dan babi pun tidak sanggup berperangai buruk seperti Pakatan Rakyat haram jadah ini.

    Bawani si bebal itu harap saja belajar di universiti, tapi bangang, tak tahu menilai, semua baca teori, tak tengok dari segi kenyataan sebenar. Misalnya nak bandingkan antara Malaysia dengan Finland, sedarlah penduduk Finland hanya 5 juta saja, sedangkan penduduk Malaysia hampur 30 juta, enam kali ganda. Malahan pelajar di Finland berapa orang sangat yang belajar di universiti jika dibandingkan di Malaysia?

    Malahan kenyataan Bawani nak ambil RM 10 bilion dari bajet negara sebanyak RM 200 bilion, cukupkah dana RM 10 bilion itu untuk biaya pengajian hampir 1 juta pelajar samada di universiti awam atau swasta termasuk kolej dan pusat kemahiran? Malahan apakah Bawani faham bahawa bajet RM 200 bilion itu bukannya untuk pendidikan saja kerana ia melibatkan pengurusan negara, melibatkan projek pembangunan.

    Malahan jika pendidikan percuma yang diberikan oleh kerajaan, saya dapati kerajaan berikan pendidikan yang hampir percuma di universiti awam, kerana 90% kos pengajian di universiti adalah ditanggung oleh kerajaan. Malahan jika pendidikan percuma diberikan, pelajar yang dah dapat duit beribu-ribu ringgit, belajar malas, sibuk demontrasi hingga dibuang dari universiti kerana gagal dalam semua mata pelajaran, apakah itu memberikan sumbangan kepada pembangunan negara? Oleh itu jangan fikir guna nafsu serakah, akan jadi bebal macam Bawani inilah, bangang tak reti menilai apakah hakikat sesuatu perkara.

    Ada lagi yang sangat lawak bila Bawani membandingkan Malaysia dengan Filipina dalam isu pendidikan percuma ini, lihatlah berapa ramai penduduk Filipina yang tak dapat pelajaran di peringkat rendah dan menengah kerana kemiskinan? Malahan berapa juta orang penduduk Filipina yang dibiayai oleh kerajaan untuk belajar di universiti di sana? Kalau tidak masakan mereka sanggup bergadai nyawa untuk menjadi pendatang haram di negara ini untuk mencari rezeki jika mereka telah punya sijil atau ijazah yang berjela-jela?

    Pakatan Rakyat hanya tahu mempolitikkan semua perkara tanpa ada jalan penyelesaian, sikap ini adalah perbuatan syaitan yang sukakan masalah tanpa ada jalan penyelesaian kerana memang itulah kerja syaitan. Maka jika Pakatan Rakyat suka buat huru hara, politikkan hingga negara tunggang langgang, maka nilailah diri kelakuan dan perangai Pakatan Rakyat dengan syaitan, saya tak hairan jika Pakatan Rakyat sudah diresapi syaitan kerana pimpinan Pakatan Rakyat pun sanggup berkawan dengan syaitan demi untuk mengalahkan UMNO, sila tanya Nik Aziz untuk penjelasan lanjut. Sedarlah diri, bertaubatlah, dan insaflah.

    Sekian, terima kasih.

    Biru Tetap Biru! Dacing Tetap Dacing!

    PRU 13 undilah Barisan Nasional untuk meneruskan kelangsungan agenda pembangunan negara dan keamanan negara, selama lebih dari 50 telah terbukti. Sekian, terima kasih.

    Encik Mohamad.
    Nasionalis Melayu

  3. Ace permalink
    January 19, 2013 1:26 am

    Encik Mohamad! Kamu bukan nasionalis Melayu, Kamu nasionalis BN yang dah kena brainwash. Dalam sesebuah forum kita diberi peluang bercakap dan menyatakan pendapat yang rasional. Mengapa Bawani di halang? Kalau pakai Nama Nabi, bahasa tu baik baik sikit lah, nampak sangat low class bila memaki hamun lebih dari memberi fakta yang benar. Kau ni pencacai UMNO kan? Berapa harga diri kau dibeli?

    • January 19, 2013 6:56 am

      Kamu pula adalah anjing belaan DAP yang sanggup makan apa saja hatta taik DAP pun, semua kebobrokan Pakatan Rakyat dibela dengan penuh semangat walaupun semua itu salah!

      Pasal Bawani, dia buat kurang ajar terhadap Sharifah Zahora, pasal apa kamu tak bising? Kamu yang low class, saya menerangkan dengan panjang lebar kebebalan Bawani itu, pasal apa tak ulas, bodoh, dungu dan seangakatan dengannya kamu ini.

      Apa yang saya terangkan adalah berdasarkan kebenaran, saya tidak mahu masyarakat negera ini terus ditipu oleh Pakatan Haramjadah ini lagi, dasar Pakatan Rakyat haramjadah, babi dan celaka, semuanya kamu nak politikkan tanpa ada jalan penyelasaian, ini menunjukkan pemikiran tahap haram jadap golongan Pakatan Rakyat haram jadah yang suka menaburkan racun pembohongan dan membiakkan virus hasutan untuk merosakkan rakyat.

      Malahan kamu tuduh saya sebab saya guna nama Mohamad, malahan PAS yang kononnya parti Islam, bila Patrick Teoh hina Islam, hina Al-Quran, hina solat, penceramah PAS, Bob Lokman boleh dengan senang hati kata Patrick Teoh tak bersalah, kononnya UMNO yang salah, dasar PAS haram jadah sama dengan haramjadah DAP dan PKR haramjadah, kamu golongan bangsat yang tak bertanggungjawab!!!!!!

      Sila ulas pasal penerangan saya berkenana isu bajet negara dan juga isu Finland serta Filipina itu, jangan melalak macam pandai, tapi bodoh mengalahkan keldai, sedarlah diri. Insaflah dan bertaubatlah. Sekian, terima kasih.

      Encik Mohamad.
      Nasionalis Melayu

      • Ace permalink
        January 20, 2013 12:23 pm

        SAYA DAH JAWAB DAN ULAS. Dalam sebuah forum peserta boleh bercakap, bertanya dan mengkritik. Kau tu yang bangang. Soal budget.. I think if I can say it aloud, Malaysia can afford to give free education up to tertiary level if prudent spending is adhered to. If the government spends millions on stupid spending sprees, buy aeroplanes that has been deemed unsafe by the US and submarines that are for the scrapyard, then of course we will not have enough for other things, the better and more important things. What is the GNP of the Philippines? Of course they cannot afford to give free tertiary education. What is important is the per capita income. Ours is high. We can afford it. Back to you, son of slut.

      • encikmohamad permalink
        January 20, 2013 2:19 pm

        Memang dalam forum semua peserta boleh bercakap, tetapi kenalah ikut topik forum, malahan perlu ikut peraturan, sedangkan si Bawani itu kurang ajar, bila panel minta dia diam untuk diberikan penjelasan, dia pula sibuk berceramah, peserta hanya boleh tanya soalan, yang berceramah merapu panjang berjela itu apahal? Malahan soalan saya kamu tak jawab pun, malahan kamu sibuk dengan kapal selam, pasal amerika, jadah apa? Jawablah, jika kerajaan beri pendidikan PTPTN untuk kos pengajian, jika pelajar itu sambil lewa belajar hingga gagal dan dibuang dari kolej atau universiti, apakah itu memberikan manfaat kepada negara? Jangan melalak macam anjing tetapi terkedek-kedek macam itik hendak mengejar arnab.

        Kamu memang tidak bertanggungjawab, kamu memutar belitkan itu dan ini.Jawablah soalan itu dengan penuh, bukannya merapu yang bukan-bukan. Inilah taktik Pakatan Rakyat, pusing sana ini, macam Bawani itulah, merapu pasal Ambiga, merapu pasal A Samad Said, merapu yang bukan-bukan, pasal apa? Kerana hendak timbulkan provkasi, kerana hendak membuatkan imej orang lain jadi buruk, jenis berperangai buruk, akhlak kamu semua sudah tak adakah hingga sanggup berkelakuan liar sedemikian rupa?

        Apa pun sila jawab soalan itu dengan terperinci dan jelas, jangan sibuk nak putar sana sini. Sedarlah. Sekian, terima kasih.

        Encik Mohamad.
        Nasionalis Melayu

  4. Black Arrow permalink
    January 19, 2013 1:41 am

    The crooks intend to create a zombie society so that they can be the government forever.

    • encikmohamad permalink
      January 19, 2013 7:09 am

      Kamu pula akan terus menjadi bangsat Pakatan Rakyat untuk selama-lamanya, dasar bebal, pandir dan dungu serta seangkatan dengannya. Sedarlah diri. Jika saya ini orang yang tak betul, sila beri hujah untuk menentang hujah saya di atas, kalau sekadar menyalak macam anjing belaan DAP, pecacai DAP atau pengikut bangang PAS, apa gunanya? Hujah dengan fakta, bukannya menyalak macam anjing, gunalah akal untuk fikir, bukannya macam PAS, guna nafsu serakah hinggakan kepentingan agama dan bangsa pun sanggup dijual untuk sokongan politik murahan dari DAP, memang Pakatan Haram jadah, itu adalah fakta yang terbaru. Sedarlah diri, bertaubatlah dan insaflah. Sekian, terima kasih.

      Biru Tetap Biru! Dacing Tetap Dacing!

      PRU 13, undilah Barisan Nasional untuk negara yang aman dan pembangunan yang berterusan, insyaAllah.

      Sekian, terima kasih.

      Encik Mohamad.
      Nasionalis Melayu

      • Ace permalink
        January 20, 2013 12:26 pm

        Bila BN kalah nanti orang macam mohamad ni lah tereseh eseh menjilat ludah sendiri… bodo sombong.

      • January 20, 2013 2:06 pm

        Ace, pasal menang kalah itu adalah takdir Allah Taala, tetapi melihat kepada keadaan semasa, Barisan Nasional insyaAllah akan menang dalam PRU 13 dengan lebih besar.

        Pakatan Rakyat yang jilat kahak sendiri bila mengkhianati penduduk Kampung Buah Pala, janji Anwar Ibrahim nak kembalikan kampung itu dalam tempoh 2 minggu apa dah jadi?

        Malahan kanak-kanak tadika dan pras sekolah pun sanggup dibohongi, mana dia bantuan RM 50.00 sebulan untuk kanak-kanak tersebut seperti dalam menifesto PRU 12 Pakatan Rakyat sebelum ini?

        Memang Pakatan Rakyat adalah dasar pembohong, dasar penipu yang sangat keji, dasar tak sedar diri.

        Sekian, terima kasih.

        Encik Mohamad.
        Nasionalis Melayu

  5. wan shamsudin permalink
    January 19, 2013 2:36 am

    Salam Dr;

    Tak terkejut masih ada manusia seperti En Mohamad di DUNIA ini…Jika ada perempuan seperti Sharifah Zohra, tentunya ramai lagi seperti En Mohamad..Duit bisa membuat seseorang itu jadi apa…..ada jadi baik tapi selalunya akan jadi MANUSIA YANG TIDAK BAIK. Apabila seseorang itu buat salah maka perlu di tegur tak kira jika orang itu berumur atau tidak..SALAH TETAP SALAH…HANYA ORANG GILA SAJA TAK DAPAT MEMBEZAKANNYA. Kita mesti punyai pendirian dan bukan jadi racist…seperti En Mohamad…Nampaknya dia bukan dari gulungan orang yang berakal.

    • encikmohamad permalink
      January 19, 2013 7:05 am

      Wan Shamsuddin, saya tidak hairan kalau Pakatan Rakyat haram jadah masih ada kerana selagi adanya golongna bebal dan bangsat macam kamu ini, maka golongan haram jadah seperti Pakatan Rakyat akan terus bergentayangan macam syaitan dan iblis untuk meracuni pemikiran masyarakat dengan penuh kesesatan!

      Masalah sekarang ini siapa yang biadap dahulu, Sharifah Zahora menasihatkan supaya Bawani mendengar penjelasannya, tetapi Bawani sibuk nak berceramah pula, siapa yang kurang ajar? Malahan jika kamu sendiri sedang bercakap pung pang pung pang, bapa kamu suruh diam, apakah bapa kamu kurang ajar?

      Inilah tarbiah pandir dan sesat yang berjaya ditarbiahkan oleh PAS kepada pengikutnya seperti Wan Shamsuddin ini, bodoh dan bebal.

      Dari segi pendirian, saya berpendirian berpaksikan kebenaran, bukannya bersikap rasis, apa yang dibuat oleh Bawani memang salah, saya menerangkan dengan panjang lebar akan penipuan fakta mengenai isu pendidikan percuma dan isu bajet negara, itu salah saya jugakah? Memang jenis Pakatan Rakyat tidak mahu mengaku salah, jenis buta kayu dan bodoh sombong, macam itulah, suka menyalahkan orang lain walaupun kebenaran telah dibentangkan di depan mata mereka.

      Saya ulang fakta saya, sila Wan Shamsuddin ulas kalau saya dituduh salah, sila beri penjelasan berhubung fakta saya ini:

      Bawani si bebal itu harap saja belajar di universiti, tapi bangang, tak tahu menilai, semua baca teori, tak tengok dari segi kenyataan sebenar. Misalnya nak bandingkan antara Malaysia dengan Finland, sedarlah penduduk Finland hanya 5 juta saja, sedangkan penduduk Malaysia hampur 30 juta, enam kali ganda. Malahan pelajar di Finland berapa orang sangat yang belajar di universiti jika dibandingkan di Malaysia?

      Malahan kenyataan Bawani nak ambil RM 10 bilion dari bajet negara sebanyak RM 200 bilion, cukupkah dana RM 10 bilion itu untuk biaya pengajian hampir 1 juta pelajar samada di universiti awam atau swasta termasuk kolej dan pusat kemahiran? Malahan apakah Bawani faham bahawa bajet RM 200 bilion itu bukannya untuk pendidikan saja kerana ia melibatkan pengurusan negara, melibatkan projek pembangunan.

      Malahan jika pendidikan percuma yang diberikan oleh kerajaan, saya dapati kerajaan berikan pendidikan yang hampir percuma di universiti awam, kerana 90% kos pengajian di universiti adalah ditanggung oleh kerajaan. Malahan jika pendidikan percuma diberikan, pelajar yang dah dapat duit beribu-ribu ringgit, belajar malas, sibuk demontrasi hingga dibuang dari universiti kerana gagal dalam semua mata pelajaran, apakah itu memberikan sumbangan kepada pembangunan negara? Oleh itu jangan fikir guna nafsu serakah, akan jadi bebal macam Bawani inilah, bangang tak reti menilai apakah hakikat sesuatu perkara.

      Ada lagi yang sangat lawak bila Bawani membandingkan Malaysia dengan Filipina dalam isu pendidikan percuma ini, lihatlah berapa ramai penduduk Filipina yang tak dapat pelajaran di peringkat rendah dan menengah kerana kemiskinan? Malahan berapa juta orang penduduk Filipina yang dibiayai oleh kerajaan untuk belajar di universiti di sana? Kalau tidak masakan mereka sanggup bergadai nyawa untuk menjadi pendatang haram di negara ini untuk mencari rezeki jika mereka telah punya sijil atau ijazah yang berjela-jela?

      Pakatan Rakyat hanya tahu mempolitikkan semua perkara tanpa ada jalan penyelesaian, sikap ini adalah perbuatan syaitan yang sukakan masalah tanpa ada jalan penyelesaian kerana memang itulah kerja syaitan. Maka jika Pakatan Rakyat suka buat huru hara, politikkan hingga negara tunggang langgang, maka nilailah diri kelakuan dan perangai Pakatan Rakyat dengan syaitan, saya tak hairan jika Pakatan Rakyat sudah diresapi syaitan kerana pimpinan Pakatan Rakyat pun sanggup berkawan dengan syaitan demi untuk mengalahkan UMNO, sila tanya Nik Aziz untuk penjelasan lanjut. Sedarlah diri, bertaubatlah, dan insaflah.

      Sekian, terima kasih.

      Biru Tetap Biru! Dacing Tetap Dacing!

      PRU 13 undilah Barisan Nasional untuk meneruskan kelangsungan agenda pembangunan negara dan keamanan negara, selama lebih dari 50 telah terbukti. Sekian, terima kasih.

      Encik Mohamad.
      Nasionalis Melayu

    • Ace permalink
      January 20, 2013 12:28 pm

      Betul tu. Bahasanya memalukan orang Melayu / Islam. Agak kurang ajar kan?

      • encikmohamad permalink
        January 20, 2013 2:35 pm

        Ace, perbuatan gerombolan perosak ala yakjuj makjuj Pakatan Rakyat dalam demontrasi liar BERSHIT 1, 2, dan 3 apa cerita? Itu semua tidak memalukankah? Melalak dan melolong di jalanan lebih teruk dari orang gila, menyalak nyaring tak tentu pasal macam anjing kemaruk nak mengawan ke hulu ke hilir apa kejadahnya? Melompat-lompat ke sana ke mari macam beruk termakan belacan apa ke halnya? Malahan yang bekelakuan liar merossakkan harta awam, memukul petugas keselamatan, merosakkan kenderaan polis macam penyamun seperti orang tak berakhlak dan tak punya akal fikiran apa maksudnya itu semua?

        Pakatan Rakyat sibuk menyibuk tak tentu pasal menuduh yang bukan-bukan kepada kerajaan, sedangkan mereka lebih buruk dari haiwan, dasar tak sedar diri. Sedarlah, bertaubatlah, insaflah dan sedarlah diri. Sekian, terima kasih.

        Encik Mohamad.
        Nasionalis Melayu

    • encikmohamad permalink
      January 20, 2013 2:10 pm

      Ace dan Wan Shamsuddin, kamu semua golongan yang jenis tak berakal, menyokong kejahilan dan kesesatan serta kemungkara tanpa mempedulikan hakikat kebenaran, pasal pasal apa kamu semua tidak jawab apa yang saya persoakan sebelum ini, saya ulangi sekali lagi, adalah lebih baik kamu jawab persoalan itu daripada kamu terus berpura-pura baik sedangkan berperangai manusia berhati serigala, baik depan, buruk di belakang. Sedarlah diri. Sila jawab persoalan di bawah:

      Pasal Bawani, dia buat kurang ajar terhadap Sharifah Zahora, pasal apa kamu tak bising? Kamu yang low class, saya menerangkan dengan panjang lebar kebebalan Bawani itu, pasal apa tak ulas, bodoh, dungu dan seangakatan dengannya kamu ini.

      Apa yang saya terangkan adalah berdasarkan kebenaran, saya tidak mahu masyarakat negera ini terus ditipu oleh Pakatan Haramjadah ini lagi, dasar Pakatan Rakyat haramjadah, babi dan celaka, semuanya kamu nak politikkan tanpa ada jalan penyelasaian, ini menunjukkan pemikiran tahap haram jadap golongan Pakatan Rakyat haram jadah yang suka menaburkan racun pembohongan dan membiakkan virus hasutan untuk merosakkan rakyat.

      Malahan kamu tuduh saya sebab saya guna nama Mohamad, malahan PAS yang kononnya parti Islam, bila Patrick Teoh hina Islam, hina Al-Quran, hina solat, penceramah PAS, Bob Lokman boleh dengan senang hati kata Patrick Teoh tak bersalah, kononnya UMNO yang salah, dasar PAS haram jadah sama dengan haramjadah DAP dan PKR haramjadah, kamu golongan bangsat yang tak bertanggungjawab!!!!!!

      Sila ulas pasal penerangan saya berkenana isu bajet negara dan juga isu Finland serta Filipina itu, jangan melalak macam pandai, tapi bodoh mengalahkan keldai, sedarlah diri. Insaflah dan bertaubatlah. Sekian, terima kasih.

      Encik Mohamad.
      Nasionalis Melayu

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 56,173 other followers